0
ثبت سفارش
تعداد
عنوان

طرح توجیهی صنعت

طرح توجیهی صنعت به دنبال توصیف محصولات یا خدمات ارائه شده در یک صنعت خاص و مرزهای بازار در رابطه با مسائل اقتصادی، سیاسی و مقرراتی است. به عبارت دیگر، محدوده بازار را مشخص می کند. طرح توجیهی صنعت بینشی جامع از شرایط و روندهای صنعت ارائه می دهد که می تواند بر موفقیت و رشد شرکت تأثیر بگذارد. تجزیه و تحلیل کامل صنعت می تواند به شما و سایر افراد ایده روشن تری از امکان سنجی و مرتبط بودن ایده یا اهداف کسب و کار شما بدهد.

طرح توجیهی صنعت، یعنی بررسی ساختارمند و دقیق جنبه های مختلف طرح ، که از دید بسیاری از افراد پوشیده است. از آنجا که صنعت زمینه ای بسیار جذاب و سودآور برای بسیاری از افراد است، بنابراین قبل از تصمیم گیری به هر اقدامی در جهت احداث واحد صنعتی، سرمایه گذاران بایستی در ارتباط با آن اطلاعات کاملی را کسب کنند تا میزان موفقیت خود را تضمین کنند. طرح توجیهی صنعت تمام آنچه را که سرمایه گذار برای احداث واحد صنعتی خود بدان نیازمند است، در اختیار می گذارد و چشم اندازی روشنی   را تبیین می نماید. بررسی هزینه های اولیه برای راه اندازی طرح مورد نظر، ظرفیت سنجی و مکان یابی ، بررسی نیروی انسانی مورد نیاز، ارزیابی های دقیق فنی، بررسی تکونولوژی مورد نیاز در فرآیند تولید، طرح ریزی دقیق از فرایندهای مختلف کار، در نظر گرفتن بازدهی مالی فرایند تولید و فروش، بررسی نظام مند بازارهای هدف و میزان رقابت پذیری محصول در داخل و خارج از کشور، بررسی وضعیت صادرات و واردات محصول و میزان مصرف داخلی محصول و هزاران موارد و بررسی های مختلف دیگر که یک طرح توجیهی صنعتی مد نظر قرار می دهد.

برای راه اندازی یک کسب و کار صنعتی بایستی :

* صنعت خود را شناسایی کنید و یک نمای کلی ارائه دهید - 
ممکن است لازم باشد صنعت خود را در سطح محلی، منطقه ای، استانی، ملی و/یا جهانی کشف کنید. بر اساس عوامل و شرایط اقتصادی، آمار و اطلاعات تاریخی در مورد ماهیت صنعت و پتانسیل رشد برای کسب و کار خود ارائه دهید.

* ماهیت صنعت را خلاصه کنید -
شامل اطلاعات خاص در مورد الگوهای رشد، نوسانات مربوط به اقتصاد، و پیش بینی درآمد. حتما پیشرفت‌ها، اخبار و نوآوری‌های اخیر را مستند کنید. همچنین، درباره استراتژی های بازاریابی، و روندهای عملیاتی و مدیریتی رایج صنعت بحث کنید.

* یک پیش بینی برای صنعت خود ارائه دهید -
جمع آوری داده های اقتصادی و پیش بینی های صنعت در بازه های زمانی مختلف (5، 10، 20 سال). نوع و اندازه صنعت تعیین می کند که چه مقدار اطلاعات می توانید در مورد یک صنعت خاص پیدا کنید. تعریف کنید که آیا جدید و در حال ظهور، در حال رشد، بلوغ یا رو به زوال است.

* مقررات دولتی را که بر صنعت تأثیر می گذارد، شناسایی کنید -
قوانین اخیر مربوط به صنعت خود و هر گونه مجوز یا مجوزی را که برای انجام تجارت در بازار هدف خود نیاز دارید، درج کنید. این بخش ممکن است شامل اطلاعاتی در مورد هزینه ها و هزینه های مربوطه باشد.

* موقعیت منحصر به فرد خود را در صنعت توضیح دهید -
هنگامی که تجزیه و تحلیل رقابتی خود را کامل کردید، می توانید شرکت های پیشرو در صنعت را فهرست کنید و یک نمای کلی از داده های رقابت مستقیم و غیرمستقیم خود را جمع آوری کنید. این به شما کمک می کند پیشنهاد ارزش منحصر به فرد خود را به اشتراک بگذارید.

* محدودیت ها و خطرات احتمالی را فهرست کنید -
در مورد عواملی بنویسید که ممکن است بر تجارت شما تأثیر منفی بگذارد و آنچه را که در آینده کوتاه مدت و بلند مدت پیش بینی می کنید. آنچه را که در مورد نیروهای محرک می دانید را مشخص کنید: قوانین جدید، فناوری، جهانی شدن، رقبا، نیازهای متغیر مشتری.

طرح توجیهی صنعت با تکیه بر دانش تخصصی تیم خود، هر آنچه که شما برای راه اندازی و آغاز به کار یک کسب و کار صنعتی نیاز دارید، بطور کامل و دقیق در اختیار می گذارد و راهنمای کامل کارفرمایان و صاحبان واحدهای صنعتی خواهد بود و میزان خسارت های وارده را به حداقل می رساند. 

طرح توجیهی صنعت و تجزیه و تحلیل کسب وکار

تجزیه و تحلیل صنعت یک فرآیند بازاریابی است که آماری را در مورد پتانسیل بازار محصولات و خدمات کسب و کار شما ارائه می دهد. این بخش از برنامه شما باید اطلاعات خاصی در مورد وضعیت فعلی صنعت و بازارهای هدف آن داشته باشد. تجزیه و تحلیل صنعت باید مختص صنعتی باشد که در آن در حال انجام یا برنامه ریزی برای انجام تجارت هستید. تجزیه و تحلیل صنعت شما را قادر می سازد تا درک بهتری از صنعت و بازاری که در آن کسب و کار انجام می دهید به دست آورید. با انجام تجزیه و تحلیل صنعت قبل از شروع نوشتن طرح توجیهی کسب و کار خود، قادر خواهید بود:

- روندهای صنعت، مانند جنبه های بالقوه مشکل ساز صنعت را شناسایی کنید.

- روندها و فرصت ها در محصولات و خدمات را شناسایی کنید.

- سرمایه مورد نیاز را محاسبه کنید.

- ریسک های تجاری را تعیین کنید و راه هایی برای کاهش آنها بیابید.

- یک استراتژی بلند مدت برای کاهش خطرات و استفاده کامل از فرصت های رشد طراحی کنید.

مهم است که تحلیل صنعت را با تحلیل رقیب یا بازار اشتباه نگیرید. تجزیه و تحلیل صنعت به دنبال توصیف محصولات یا خدمات ارائه شده در یک صنعت خاص و مرزهای بازار در رابطه با مسائل اقتصادی، سیاسی و مقرراتی است. به عبارت دیگر، محدوده بازار را مشخص می کند. از سوی دیگر، تجزیه و تحلیل بازار به شما کمک می کند تا تعیین کنید آیا بازاری در صنعت شما برای محصولات یا خدمات شما سودآور خواهد بود یا خیر.

طرح توجیهی صنعت و روش ارزیابی صنعت

پرکاربردترین روش برای ارزیابی هر صنعتی توسط Michael E. Porter از دانشگاه هاروارد ابداع شد. این روش می تواند به شما در ایجاد یک استراتژی موثر برای رقابت در صنعت خود کمک کند. به گفته پورتر، تمام صنایع و بازارها تحت تأثیر پنج نیرو هستند که عبارتند از:

سهولت ورود - شرکت هایی که در حال حاضر در یک صنعت فعالیت می کنند نسبت به تازه واردان از مزیت رقابتی برخوردار خواهند بود. با این حال، سود آنها کاهش می یابد مگر اینکه راهی برای کاهش سرعت یا مسدود کردن ورودی های جدید پیدا کنند. در مورد کسب و کارهای جدید، آنها با موانع مختلفی از جمله مقررات دولتی، حق ثبت اختراع و حق چاپ و وفاداری مشتری مواجه خواهند شد.

قدرت تامین کنندگان - تامین کنندگان مواد، محصولات یا خدمات می توانند تاثیر قابل توجهی بر توانایی یک کسب و کار برای رقابت داشته باشند. در صورتی که عرضه‌ کنندگان کمی محصولات یا مواد را ارائه دهند یا محصولات جایگزین کمی وجود داشته باشد، تامین‌کنندگان این قدرت را دارند که مقادیر، قیمت‌ها و زمان‌های تحویل را برای شرکت‌هایی که چاره‌ای جز خرید از آنها ندارند، دیکته کنند.

قدرت خریداران - در صنعتی که خریداران می توانند از بین بسیاری از محصولات رقیب انتخاب کنند، مصرف کنندگان قدرت چانه زنی قوی خواهند داشت. این می تواند بر توانایی یک شرکت در قیمت گذاری محصولات یا خدمات خود بدون ترس از دست دادن مشتریان تأثیر بگذارد.

در دسترس بودن محصولات جایگزین - در شرایطی که دو کسب و کار با محصولات مشابه در یک صنعت با هم رقابت می کنند، هر دوی آنها سود خواهند برد زیرا تلاش های بازاریابی آنها به طور کلی تقاضا برای محصولاتشان را افزایش می دهد. با این حال، اگر شرکت دیگری وجود داشته باشد که نوع متفاوتی از محصولات را بفروشد و بتواند جایگزینی برای آنها باشد، سهم بازار آنها کاهش می یابد.

رقابت رقابتی - رقابت رقابتی تعداد رقبای حاضر در یک صنعت خاص و همچنین قدرت نسبی آنها را در نظر می گیرد. در صنعتی که بسیاری از شرکت‌ها محصولات مشابهی را می‌فروشند، فرصت کمی برای یک شرکت وجود دارد که تمایل مصرف‌کنندگان یا تامین‌کنندگان را برای رفتن به جای دیگر کنترل کند.

 

                                                                   




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین

 

logo-samandehi