0
ثبت سفارش
تعداد
عنوان

طرح توجیهی خدمات

خدمات آموزشی، خدمات مسافرتی، خدمات رفاهی، خدمات بیمه ای، خدمات بانکی، خدمات ارتباطی، خدمات گردشگری، خدمات حمل ونقل، خدمات تجاری و ... همگی به شکلی زندگی امروزی ما را احاطه کرده اند و با آن ها به گونه ای مواجه هستیم. اگر کسب‌ وکاری را راه‌اندازی می‌کنید که خدماتی را می‌فروشد، نوشتن یک طرح توجیهی یکی از اولین قدم‌هایی است که باید بردارید. چه در حال راه‌اندازی یک کسب‌ وکار مشاوره، یک تعمیرگاه خودرو یا یک شرکت ساختمانی باشید، یک طرح توجیهی به شما کمک می‌کند تا استراتژی خود را تعیین کنید، برنامه بازاریابی خود را توسعه دهید و پیش‌بینی‌های مالی بسیار مهم را مشخص کنید تا بتوانید موفق باشید. طرح توجیهی خدمات تصویری از شرکت خدماتی شما را به شکل امروزی ارائه می دهد و برنامه رشد شما را برای پنج سال آینده ترسیم می کند. طرح توجیهی خدمات اهداف و استراتژی کسب و کار شما را برای رسیدن به آنها توضیح می دهد، همچنین شامل تحقیقات بازار برای حمایت از برنامه های شرکت شما می شود. یک طرح کسب و کار گامی حیاتی در فرآیند است که از هدر دادن زمان و پول گرانبها درهنگام راه‌اندازی کسب‌ وکارتان جلوگیری می‌کند. صرف زمان کمی برای برنامه ریزی می تواند شما را از اشتباهات مهم نجات دهد و از هدر دادن منابع جلوگیری کند.

 خدمات چیست ؟

خدمات فعالیت ها یا مزایایی هستند که یک طرف به دیگری ارائه می دهد. این اساساً کاری است که شخص یا افراد برای شخص دیگری انجام می دهند. اینها فعالیت هایی هستند که افراد دیگر، شرکت ها و دولت برای شما انجام می دهند. ما همچنین می توانیم خدمات را به عنوان معاملاتی توصیف کنیم که شامل انتقال فیزیکی یا ملموس از فروشندگان به مصرف کنندگان است. خدمات، فعالیت‌های نامشهود هستند و هدف آنها همان برآوردن نیازهای مصرف کنندگان است. علاوه بر این، آنها غیر فیزیکی هستند، از این رو تنها راه برای درک آنها تجربه آنهاست. علاوه بر این، مالکیت آن نیز قابل انتقال نیست. برخی از نمونه های خدمات عبارتند از مراقبت های بهداشتی، مشاوره حقوقی، محوطه سازی، بیمه، بانکداری و حمل و نقل. برخلاف کالاها، خدمات غیر ملموس هستند زیرا حضور فیزیکی ندارند. به عنوان مثال، هنگامی که تعطیلات را رزرو می کنید، یک آژانس مسافرتی خدماتی را به شما ارائه می دهد. خود رزرو انتزاعی است - نمی توانید آن را لمس کنید، ذخیره کنید یا حمل کنید. گاهی اوقات، ممکن است مصرف کننده مجبور باشد برای دسترسی به خدمات، کالایی را خریداری کند. در مثال بالا، ممکن است برای سفر به یک بلیط هواپیما نیاز داشته باشید، اما این بلیط هواپیما فقط وسیله ای است که می توانید از طریق آن به خدمات سفر دسترسی داشته باشید.

کسب و کار خدماتی چیست ؟ 

یک کسب و کار خدماتی به جای یک محصول فیزیکی، خدمات ماهر، نیروی کار شخصی یا تخصص ارائه می دهد. این شامل آرایشگران، حسابداران، لوله کش ها، پزشکان و بسیاری از نمونه های دیگر می شود. این خدمات برای کمک به افرادی وجود دارد که زمان، دانش یا مهارت لازم برای تکمیل وظایف خود را ندارند. یک شرکت خدماتی خدماتی را به مشتریان خود ارائه می دهد نه یک محصول. با ارائه خدمات، یک شرکت خدماتی پول تولید می کند. یک شرکت حسابداری یک نمونه عالی از یک شرکت خدماتی است، حسابداران با انجام کتاب، حسابرسی مؤسسات و دارایی ها و تهیه اظهارنامه مالیات بر درآمد، درآمد کسب می کنند. یک کسب و کار خدماتی معمولاً بر فروش خدمات به مشتریان به جای محصولات متمرکز است. به عنوان مثال، یک مشاور یا وکیل معمولا زمان و تخصص خود را به مشتریان می فروشد. البته مشاغل خدماتی فقط مجبور نیستند خدمات بفروشند. بسیاری از مشاغل خدماتی ترکیبی از محصولات و خدمات را می فروشند. به عنوان مثال یک تعمیرگاه خودرو را در نظر بگیرید. آنها خدمات تعمیر خودروی شما را علاوه بر قطعات مورد نیاز برای تعمیر خودروی شما می فروشند. هدف یک کسب و کار خدماتی ارائه راه حلی برای نیاز یا خواسته ای است که مبتنی بر یک محصول فیزیکی نیست. علاوه بر این، آنها عملکردهایی را ارائه می دهند که زندگی را راحت تر می کند یا به مسائلی توجه می کند که مردم نمی توانند برای خود فراهم کنند. یک کسب و کار خدماتی شرکتی است که یک کالای نامشهود را ارائه می دهد که معمولاً توسط شخص یا کارمندان یک سازمان ارائه می شود. 

اگرچه طرح‌های توجیهی برای کسب‌وکارهای خدماتی تقریباً مشابه طرح‌هایی برای کسب‌وکارهای محصولات هستند، اما چند تفاوت کلیدی وجود دارد:

- اغلب، مشاغل خدماتی هزینه نسبتاً پایینی برای کالاهای فروخته شده دارند. این میزان هزینه ای است که برای فروش قطعات، محصولات یا سایر موارد ملموس برای شما هزینه دارد. اکثر مشاغل خدماتی هزینه های کمی برای ارائه خدمات دارند و بنابراین دارای حاشیه سود نسبتاً بالایی هستند. کسب‌ وکارهای نرم‌افزار به‌عنوان نمونه کاملی از این موضوع هستند، زیرا هزینه‌های افزایشی یک مشتری جدید بسیار پایین است.

- کسب‌ وکارهای خدماتی اغلب دارای موجودی کمی هستند یا اصلاً موجودی ندارند، زیرا بر فروش خدمات خود متمرکز هستند، نه یک محصول. به عنوان مثال هر نوع خدمات تعمیر معمولاً باید قطعات تعویضی در دسترس داشته باشد. اما، وکلا و حسابداران تقریباً هرگز هیچ گونه موجودی فیزیکی ندارند.

- برای برخی از مشاغل خدماتی، هزینه های سربار نیز می تواند بسیار کم باشد. بسیاری از مشاغل خدماتی به ویترین فروشگاه، انبار یا سایر املاک گران قیمت نیاز ندارند.

آنچه باید در طرح توجیهی کسب و کار خدمات گنجانده شود شامل :

1. خلاصه اجرایی

هر طرح تجاری باید یک خلاصه اجرایی کوتاه داشته باشد. خلاصه اجرایی یک نمای کلی از کل کسب و کار و پیش نمایشی از بقیه برنامه است. در حالت ایده‌آل، خلاصه اجرایی می‌تواند به عنوان یک سند مستقل استفاده شود که می‌توانید از آن برای معرفی کسب‌وکار خود به سرمایه‌گذارانی که وقت خواندن یک طرح کسب‌وکار کامل را ندارند، استفاده کنید. خلاصه اجرایی باید خدماتی را که ارائه می‌دهید، توصیف کند، بازار هدف چه کسی است، و تصویری از اهداف فروش و پیش‌بینی سود برای سال آینده ارائه دهد.

2. مشکل و راه حل

اولین فصل اصلی طرح کسب و کار خدماتی، مشکلی را که برای مشتریان خود حل می کنید و خدماتی که ارائه می دهید را توضیح می دهد. اگر در حال راه‌اندازی خدمات محوطه‌سازی هستید، مشکلی که شما حل می‌کنید تمایل مشتریان شما به یک چمن و باغ زیبا و خوب نگهداری می‌شود، در حالی که خودشان وقت ندارند این کار را انجام دهند.

3. بازار هدف

فصل بازار هدف طرح کسب و کار بر مشتریانی متمرکز است که به آنها خدمات می فروشید. یک طرح کسب و کار خوب، مشتری ایده آل کسب و کار شما را بسیار خاص توصیف می کند. هیچ تجارتی به "همه" نمی فروشد. در عوض، کسب‌وکارهای خوب می‌دانند که چه مشتری‌هایی را دنبال می‌کنند و کجا می‌توانند آنها را پیدا کنند.

4. بازاریابی و فروش

این فصل از طرح توجیهی برای ایجاد نقشه راه بازاریابی و فروش است تا بتوانید در زمانی که کسب و کار شما راه اندازی شده و دارای فرآیندهای فروش است، برنامه بازاریابی خود را اجرا کنید تا مطمئن شوید که تلاش های بازاریابی خود را به حداکثر می رسانید. با اطلاعات بازار هدف ، می توانید بدانید کجا و چگونه به مشتری ایده آل خود دست پیدا کنید تا بتوانید برای دستیابی به آنها برنامه بازاریابی داشته باشید.

5. شرکت و تیم

ایده شما به طور شگفت انگیزی مهمترین بخش کسب و کار شما نیست. در واقع این افرادی هستند که کسب و کار را می سازند و آن را اداره می کنند که از همه مهمتر هستند. حتی بهترین ایده ای که ضعیف اجرا شده است احتمالاً شکست می خورد، بنابراین بسیار مهم است که افراد مناسب را برای موفقیت کسب و کار خود جمع آوری کنید. این فصل از طرح کسب و کار، توضیح می دهد که چه کسی پشت کسب و کار است و چه تیمی برای ایجاد آن مناسب است. سرمایه‌گذاران اغلب بیشتر بر روی تیم تمرکز می‌کنند تا ایده، زیرا تصور می‌کنند که یک تیم باهوش و با انگیزه ایده‌ای را تنظیم و اصلاح می‌کند تا آن را موفق کند.

6. برنامه مالی

در نهایت، طرح کسب و کار شما نیاز به یک برنامه مالی دارد. این طرح باید شامل: پیش بینی فروش، سود و زیان، پیش بینی جریان، نقدینگی، ترازنامه است. صورت سود و زیان شما فروش و هزینه های شما را نشان می دهد تا بتوانید سود پیش بینی شده خود را محاسبه کنید. پیش‌بینی جریان نقدی، نحوه ورود و خروج پول نقد را پیش‌بینی می‌کند و به شما کمک می‌کند مشکلات احتمالی جریان نقدی را که ممکن است در آینده رخ دهد شناسایی کنید. ترازنامه دارایی‌ها و بدهی‌هایی را که پیش‌بینی می‌شود کسب‌ وکار شما در طول زمان داشته باشد، شرح می‌دهد.

آغاز کسب و کار خدماتی در ابتدا ممکن است پیچیده به نظر برسد. چندین موضوع وجود دارد که باید آنها را پوشش دهید، به همین دلیل است که طرح توجیهی مناسب شما را در فرآیند جمع آوری همه چیز برای کسب و کار خدمات جدیدتان راهنمایی می کند. از آنجا که طرح های خدماتی نسبت به سایر طرح ها، نیاز به سرمایه گذاری کمتری دارند، در صورت داشتن تخصص و مهارت لازم و کافی جزو مشاغل و فعالیت های سودآور محسوب می شوند. اما اینگونه مشاغل مانند سایر مشاغل نیز نیازمند برنامه ریزی دقیق می باشد و بایستی قبل از اینکه سرمایه گذار ایده و طرح های هوشمندانه خود را عملی کند به ارزیابی دقیق و امکان سنجی طرح مدنظر خود بپردازد. طرح توجیهی خدمات، تمام الزامات لازم برای راه اندازی کسب و کار جدید خدماتی را دراختیار می گذارد و با تعیین نقاط قوت و ضعف موجود و تحلیل فرصت ها و تهدیدهای محیطی، مسیری روشنی را برای سرمایه گذاران در این حیطه فراهم می کند. 




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین

 

logo-samandehi